Pārdomas par valodām #2A: valodu apguve


Sākumā gribēju iesākt rakstot ka apgūstot valodu manuprāt ir divas stadijas, bet tad nolēmu, ka tomēr otro sadalīšu divās, lai gan tas nav pareizi.

Pirmā stadija no mana skatu punkta tad ir, kad no valodas vēl nav zināms nekas. Kad valoda – haotiski izkārtotu skaņu jūklis, kam nav nekādas asociācijas ar informāciju, izņemot to, ko ir iespējams noķert no intonācijas, jo tas ir tas, kas cilvēkiem kā sugai, vai pat, lai lieki nemelotu, jebkurai dzīvai būtnei, ir kopīgs. Principā šāds līmenis ir iespējams tikai, ja nekad neesi saskāries ar valodu, un tai līdzīgām, vai ja ir saskare ar valodu un izmisīgi cenšas neko neiemācīties, jo pēc noklusējuma jau prāts vienmēr cenšas iemācīties visu, kas uzlabo izdzīvošanas iespējas ( izklausās brutāli, bet tam būtu jābūt skaidram visiem, kas uzskata ka cilvēce pastāv ilgāk par 2013 gadiem ).

Vismaz cik esmu novērojis, neesmu bijis spējīgs turpināt nesaprast pilnīgi neko, pēc, piemēram, 4-5 stundas ilgas, piemēram, filmas vai seriāla, skatīšanās. Pat ja es iepriekš nebūšu neko sapratis pēc šī laika, protams nožēlojami un muļķīgi pat pieminēt, bet tomēr ik pa 4-5 minūtēm vai pat biežāk jau es varēšu sadzirdēt kaut ko ko es saprotu. Ar laiku jau protams tas iespējams aizmirsīsies, bet nenoliedzami, kādu laiku prāts ziņos – “sveiki”, “attā”, “slepkava”, “mīlu” un citus atslēgas vārdus.

Tālāk, jau no pirmajiem vārdiem, sākas mistiska dalīšana A, B, C līmeņos, tā nosauktais, mistiskais Eiropas valodu standarts, kur katrs no šiem līmeņiem principā atšķiras tikai ar to, ka tas cik tu nesaproti samazinās līdz tam, kad tas jau vairs netraucē. Nav tāda līmeņa, kad valoda ir apgūta. Ja kāds domā ka ir apguvis valodu, pat runājot par savu dzimto, žēl viņa.

Tieši šis vidusposms šķiet ir vispatīkamākais posms visā valodas apguves procesā, lai gan domājams daudzi man nepiekritīs. Jebkurā gadījumā tajā ir visplašākā emocionālo svārstību amplitūda un vislielākā frekvence. Vismaz es esmu tā sapratis, ka šis posms ir vienīgais, kas man liekas interesants un dod gandarījumu. No pilnīga izmisuma līdz svētlaimei un atpakaļ var būt minūte, pusminūte, dažas sekundes. Starp atziņām, ka tu nesaprati ne vārda no pēdējās pus minūtes, līdz atskārsmei ka pēdējo minūti esi aizmirsis lasīt subtitrus un dzīvojis pasaulē, kur tev nevajadzētu būt. Vējš pūš un dzirnavas griežas.

Kamēr vēl ar valodu neesi saskāries, tā nevar radīt nekādas emocijas, ja neskaita aizspriedumus un kad valoda ir labi saprotama, tad vienīgais, ko var just ir, vai nu vienaldzība, vai nepatika, ja sastopies ar ko tādu, ko nesaproti, nevari. Momenti, kad jūties, vau, tas ka es zinu šo valodu man deva šo brīnišķīgo lietu ir ļoti reti. Vismaz man.

Dīvaini, bet cilvēki kaut kā drīz vien salūst šī apguves svārsta priekšā un ja nu tas nav kādu ārēju apstākļu uzspiests, valodas apguvi pārtrauc. Nu jau vairākus cilvēciņus, kas to lietu pamet nācies redzēt. Var jau saprast, viss tas process izskatās pēc kalnu masīva nolīdzināšanas. Šodien paveicu 1/2500 no mana uzdevuma; nav uzmundrinoši.

Pēdējais protams ir līmenis, kad valoda ir “apgūta”. Kā jau teicu iepriekš, tas ir drīzāk, kad valodas izmantošana ir kļuvusi omulīga un nerada lieku stresu, ir dabiska. Pat ja tā, ir pavisam viegli atrast kādu tekstu kur nāksies zīlēt kafijas biezumos, ko nozīmē kāds vārds.

About janiksxxl

An INTP, uncompromised one. Lazy programmer, strange writer, terrible artist and really strange person protecting its place in the world. Wanna be author of in development social interaction simulator G.A.K.U.E.N.:.Eden's last garden
Šis ieraksts tika publicēts FaI izstrāde. Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

Komentēt

